

Prečo tovar od nás?
- Doprava zadarmo od 40 €
- Spokojných zákazníkov
- Dodanie do 48 hodín
Ako sa narodil čaj a kto ho potom ukradol

Čaj sa do histórie a kultúry ľudstva zapísal nezmazateľnou stopou. "S miskou čaju možno dosiahnuť skutočný mier, a mierumilovnosť, ktorá vyžaruje z misky čaju, možno zdieľať" - toľko Sosic Sen XV. v knihe Cesta čaju, myseľ čaju.
Za všetkým hľadaj Čínu
Ako všetko, čo nesie nádych spirituality, je aj pôvod čaju zahalený tajomstvom. Odborníci vedú nekonečné spory, či je miestom jeho narodenia oblasť Assamu v severovýchodnej Indii alebo vysoké hory juhovýchodnej Ázie. Legendy tvrdia, že skvelú chuť čajových lístkov objavil 2737 rokov pr n. L. Čínsky cisár Šen Nung. Keď si pod čajovníkovým kríkom ohrieval vodu, spadlo mu do nej niekoľko lístkov. Cisár bol uchvátený a čaj nastúpil svoju cestu.
Čajové obrady s pevnými pravidlami
Zo začiatku bol v Číne obetovaný bohom, konzumovaný ako zelenina a popíjaný čoby liečivý prostriedok. Za doby vlády dynastie Tchang (618-907 pr n.l.) sa pitie čaju stalo záležitosťou vybraných kruhov. A tu snáď môžeme nájsť počiatky čajových obradov. Čínske poňatie malo svoje pravidlá, bez čaju sa nesmelo obísť akékoľvek stretnutie, oslava alebo návšteva. Jeho odmietnutie bolo vnímané ako urážka. Čaj sa podával aj prijímal oboma rukami (súlad jin a jang), pil sa vždy horúci, a to potom, čo boli obslúžení všetci hostia. Pre čínsku tradíciu pitia čaju sú určujúce štyri spôsoby: Jin-čcha (pitie pri jedle, s priateľmi, vo voľnom čase), Che-čcha (pitie na smäd), Chi-čcha (vypitie čaju a konzumácia lístkov) a Pin-čcha (rituálny ceremoniál). Číňania si svoj národný zelený poklad veľmi strážili, ale napriek tomu sa v roku 1191 podarilo priviezť sadeničky čajovníkov do Japonska.
Z Číny do Japonska pod mníšskym rúchom
Oným "pašerákom" bol budhistický mních Eisai. Okrem rastliniek dopravil do krajiny aj techniku čajového obradu. O jeho šírenie sa zaslúžili kláštory sekty Zen, ktorých mnísi využívali povzbudzujúcich vlastností čaju k udržaniu bdelého stavu pri dlhých meditáciách. Pitie čaju dostávalo obrysy prísneho ceremoniálu spočívajúceho v predpísaných úkonoch, ktoré vedú k sústredeniu, vnútornému osvieteniu a oslobodeniu.
Rituál, ktorý zmenil svet
Dlhá a mnohokrát krutá história Japonska vypilovala obrad k dokonalosti. Zásadný podiel na nej majú traja čajoví majstri: Murata Šukó (1422-1502), Tiež no Džoó (1502-1555) a Sen no Rikjú (1522-1591). Vznikali čajové školy s rôznymi koncepciami rituálneho pitia čaju, vždy ich ale spájala koncentrácia na vznešenosť a sebaovládanie, a to v tichom prostredí obyčajného čajového domčeka zasadeného do záhrady. Kvalitný čaj ovplyvnil zmysel pre etiketu a poriadok, odhalil krásu prírody aj ľudského umu. Vypestoval kult veľkých majstrov keramiky, maliarstva a kaligrafie, úcty k životu a pokory. Pre uspokojujúce prevedenie čajového obradu (čanoju) je podľa japonských Majstrov čaju nutné skĺbiť štyri elementy: Wa (harmóniu a pôvab), Kei (pokoru a úctu), Sei (čistotu a opravdivosť) a Džaku (ticho a kľud).